Zaczynamy trening pływacki!

Można długo wymieniać szereg zalet, jakie niesie ze sobą pływanie, chociaż trzeba mieć też na uwadze to, że nie każdemu spodoba się akurat ta dyscyplina sportowa. Jest ona wymagająca o tyle, że konieczne są w miarę regularne wizyty na basenie, który nie zawsze możemy posiadać w naszej najbliższej okolicy. Mimo wszystko- nawet trud dojazdów z pewnością nam się opłaci! Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że nawet już sam trening pływacki dla początkujących to szansa na to, aby zwiększyć swoją kondycję, wzmocnić kręgosłup, a także podbudować mięśnie całego ciała bez konieczności nadmiernego obciążania stawów, które w wodzie mogą pracować bardziej swobodnie. To także doskonały sposób na to, aby schudnąć, gdyż pływanie wymaga od danego zawodnika naprawdę sporych pokładów energii. Pływanie modeluje sylwetkę i wzmacnia odporność naszego organizmu- dlatego też warto swój plan treningowy wcielić w życie nie tylko latem, ale i w sezonie zimowym. Dodatkowo, pływanie pozwala zmniejszyć ryzyko występowanie wielu chorób, zwłaszcza tych cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca czy miażdżyca naczyń krwionośnych. Ważne, aby zaplanowane przez nas treningi wykonywać z określoną regularnością i stopniowo wzmacniać swój organizm.

Od czego zacząć trening? Wiele zależy od tego, jakie umiejętności posiadamy już na starcie

Od czego zacząć- zazwyczaj, to pytanie jest w dużej mierze uzależnione od umiejętności zawodnika. Niektórzy bowiem umieją już pływać, a inni stawiają dopiero pierwsze kroki w wodzie, a identyczny trening dla jednej i dla drugiej osoby nie ma w ogóle racji bytu. Będąc więc osobą początkującą, zazwyczaj zaczyna się od prostych ćwiczeń mających na celu oswajanie strachu przed wodą, a także zyskanie pewności siebie w wodzie i świadomości własnego ciała. Początkowe ćwiczenia mogą też oznaczać naukę zanurzania się w wodzie i ćwiczenie oddechu, gdyż to także stanowi ważną umiejętność. Instruktorzy nauki pływania często wykorzystują na tym etapie różnego rodzaju pomoce, takie jak na przykład deski pływackie, które też zmniejszają strach przed wodą. Nauka obejmuje unoszenie się na wodzie, proste figury będące wstępem do nauki konkretnych stylów pływackich, a także umiejętność wykonywania nawrotów na torze. Naukę stopnia początkującego mogą zakończyć osoby, które opanowały umiejętność pływania trzema różnymi stylami, do których najczęściej zalicza się styl klasyczny, grzbietowy oraz kraul.

Przygotowanie do samego treningu też jest bardzo ważne

Jeszcze zanim wybierzemy się na basen- dobrze jest zobaczyć, na czym polegają poszczególne style pływackie, a nawet pooglądać filmiki z pływającymi zawodnikami. Taki wstęp teoretyczny na pewno nam nie zaszkodzi. Dodatkowo, dobrze jest na samym początku zdecydować się na lekcje z instruktorem, który obserwując to, jak pływamy, szybko będzie w stanie wychwycić ewentualne błędy i je skorygować, a co za tym idzie- przyspieszyć naszą naukę. Jeszcze przed wejściem do wody- pamiętajmy o wykonaniu krótkiej rozgrzewki. Dzięki niej będziemy lepiej przygotowani do treningu, ale też będziemy mogli zmniejszyć ryzyko wystąpienia ewentualnej kontuzji. Podejmując treningi z instruktorem szybko zobaczymy postępy, a z każdymi kolejnymi zajęciami nasza forma będzie coraz większa, co pozwala utrzymać motywację do dalszego działania.